21 maj 2008

god hoummos

I helgen var jag lat och köpte färdig hoummos på burk. Den var väl ok, men oj vilken smakskillnad det ändå är, jämfört med min hemgjorda!


Jag fick mitt recept från vår palestinska städerska Silvia, när jag jobbade som kock på STI (Swedish Theological Institute) i Jerusalem. Jag har modifierat det lite, men det smakar helt autentiskt, det kan jag lova. Jag gillar den ganska grov, till skillnad från burkvarianten som är helt slät.

HOUMMOS bi tahina

5 dl kokta kikärtor
0,75 dl tahina
2 vitlöksklyftor
0,5 dl olivolja
0,5 dl vatten
1 citron, saften av
cayennepeppar
salt

Antingen lägger man kikärtor i blöt över natten och kokar i c:a 1 timme, eller så köper man färdigkokta på burk. (Dom är helt ok smakmässigt, tycker jag). Sen kör man kikärtorna, tahinan (sesampasta på burk) och vitlöken i en mixer. Späd vartefter med olja, vatten och citronsaft tills det blir önskad konsistens. Krydda med cayennepeppar och salt.

Det är svårt att ge några mått på kryddorna, eftersom smaken är olika. Jag gör den ibland stark och ibland svag, beroende på vem som skall äta den och om den ingår i en meze eller inte. Dessutom är jag ibland sugen på mera sesamsmak och har i mer tahini, eller vill ha den syrligare och har i mer citronsaft.

Se det här receptet som en utgångspunkt, och prova dej fram! Lycka till!

Inga kommentarer: