16 maj 2008

operation dagsverke



Häromdagen mötte jag en tjej på bussen med en insamlingsbössa i handen och fick en rejäl flashback till elevrådets källarkrypin, några vårdagar i maj 1981.

Då var jag ordf i Tiundaskolans elevråd och hade ansvar för Operation Dagsverke på skolan, dessutom satt jag i SECO:s distriktsstyrelse i Uppland och jobbade även på denna nivå.
Det var slitigt, kul och fullständigt galet.

Några år senare satt jag i Elevorganisationens förbundsstyrelse, när det första Nordiska Opreration Dagsverke gick av stapeln, som blev en succé för alla inblandade och gav en massa pengar till ANC's skolverksamhet i flyktinglägren.



Jag gav naturligtvis en slant till insamlingen till Bolivia!
Och tänkte att det var kul att traditionen lever vidare och senare efter lite nätsurfande hittade jag även OD:s webbplats.
Kolla in historien...

OD på 80-talet

Dessutom gläder det mitt gamla SECO-hjärta att Elevorganisationen heter SECO igen! Tihi!

Inga kommentarer: