20 maj 2008

skrivbordskompisar



På mitt skrivbord har jag flera små kompisar, bl a Luigi och Guido, från filmen "Bilar". Jag köpte dom samtidigt som Erik fick Blixten McQueen (från samma film), eftersom han är en stor Bilar-entusiast...

Själv har jag fastnat för de här två italienska bilarna, som hamnat mitt i den amerikanska öknen, längs Route 66. Och precis som jag gillar Ferraribilar!



Luigi är en gul Fiat 500 från 1959, som driver den lokala däckverkstan i Kylarköping, "Luigis Casa Della Tires", känt för "Det lutande tornet" av bildäck.
Luigi är en sällskapssjuk, lättretad italienare med stort hjärta, och en stor biltävlingsentusiast som avgudar Ferrari.

Guido är en liten italiensk turkos gaffeltruck. Han är Luigis assistent och bästa kompis. Precis som sin chef, är Guido en stor beundrare av Ferrari-bilar.
Han drömmer om att få utföra ett verkligt depåstopp på en riktig racerbil. Faktum är att det enda ord som Guido kan på engelska är "pitstop". (översatt till svenska "depåstopp")

Det här är ett typiskt replikskifte från filmen:

Blixten McQueen: Jag är en berömd racerbil!
Luigi: Är du en berömd racerbil? En riktig racerbil?
Blixten: Ja, det är klart jag är en riktig racerbil!
Luigi: Jag har följt racing i hela mitt liv!
Blixten: Då vet du vem jag är? Jag är Blixten McQueen.
Luigi: Blixten McQueen!
Blixten: Ja! Ja!
Luigi: Jag måste skrika ut det till hela världen, min glädje är mycket stor. Känner du många Ferrari?
Blixten: Nej, nej, nej, dom tävlar i den Europeiska cupen. Jag tävlar i Piston cupen.

[Luigi och Guido ser bistert på McQueen, och vänder på klacken]

Blixten: Vad?
Luigi: Luigi följer bara Ferrari...

Inga kommentarer: