1 juni 2008

italien - röd pesto

Nu åker jag till Italien och kommer att vara osynlig på bloggen en vecka.

Men sen kommer det nog att drälla in inlägg om italiensk mat, sol och bad, kultur... tja, vad vet jag?!?!? :)

Men jag kan redan nu tipsa om en suverän variant på pesto...



Röd PESTO

5-6 soltorkade tomater
1 tsk tomatpuré
1 dl färsk basilika
2 vitlöksklyftor
50 g pinjenötter (och/eller skållad mandel)
0,5 dl riven parmesan
0,5 dl olivolja
ev vatten

Låt tomaterna ligga i kallt vatten i c:a 30 min och koka sen upp dom i nytt vatten (för att göra dom mindre salta). Riv osten och kör alla ingredienserna i en mixer, till en tjock slät massa. Om det går trögt späd med lite vatten.
Originalreceptet innehåller bara pinjenötter, men jag tycker att skållad mandel är helt ok i en så smakrik röra. Jag brukar rosta lite pinjenötter och strö ovanpå.

Inga kommentarer: