20 juni 2008

matjessill

Jag älskar sill i alla dess skepnader, och Matjessill är en av toppfavoriterna. Jag är traditionell och tycker att den nog är godast till färskpotatis, med gräddfil och gräslök brevid. Men eftersom vi idag firar morfars 95-årsdag med en somrig buffé, har jag gjort en matjessillbakelse, som är helt suverän!


Receptet kommer från Allt om Mat/Expressen. Det är mycket fluffigare och mer smakfullt än många andra recept jag provat på matjestårtor!

MATJESSILLBAKELSE
med dill, gräslök och rädisor
8–16 bitar

Botten:
275 g kavring eller mörkt rågbröd
50 g smör

Fyllning:
7 gelatinblad
200 g matjessill
1 röd lök, finhackad
4 dl crème fraiche
3 dl gräddfil
1/2 dl gräslök, fint skuren
1/2 dl dill, fint skuren
1 msk sillspad
2 krm salt
1 krm svartpeppar, nymald

Dekoration:
1 1/2 dl gräslök och dill, fint skuren
1 knippe rädisor, ansade

Mixa kavring i en matberedare tills det blir smulor. Smält smöret i en kastrull och blanda det med brödsmulorna. Lägg plastfolie i en liten långpanna. Tryck ut brödsmulorna på botten. Ställ kallt i kylen en stund.
Finhacka sillen och blanda med lök, crème fraiche, gräddfil, gräslök och dill. Smaksätt med sillspad, salt och peppar. Lägg gelatinbladen i kallt vatten 5 minuter. Krama ur vattnet från gelatinbladen och smält dem i en tekopp i en kastrull på spisen. Låt svalna en stund. Blanda lite av sillblandningen med gelatinet och rör om. Blanda därefter gelatinet med resten av sillblandningen. Rör om ordentligt.
Häll blandningen över kavringsbotten och täck med plastfolie. Ställ kallt i kylen minst 4 timmar.
Dela tårtan på mitten och lägg den ena halvan ovanpå den andra med hjälp av stekspade och en pajform. Strö över dill och gräslök. Skär i bitar och dekorera med skivade rädisor.

Uppdatering:
Oftast gör jag den här som en rund tårta istället för bakelser. Jag trycker ut kavringen i en rund springform och efter att den fått vila, häller jag smeten ovanpå och låter det åter vila några timmar.



Inga kommentarer: