14 oktober 2008

blöt motion och en bulle

I min plan för att ta mig igenom hösten har jag nu betat av:

Maten - skriva matdagbok och prenumerera på ekolåda
Vikten - gå på viktis och promenera mer
Sömnen - se till att barnen sover i sina egna sängar
Maken - bokat helg för barnfri aktivitet
Vänner - hört av mej till några borttappade vänner





Och i går bockade jag av ännu en...

Motion - köpa nytt årskort på Eriksdal

Så nu har jag ingen ursäkt att inte komma igång med vattenjympan igen!

Dessutom skall Klara börja på simskola, så jag kommer helt naturligt att befinna mig i simhallen varje torsdag... Himla bra!



Kolla in mer om vattenjympa på Eriksdalsbadets webbplats

Desutom har jag hittat ett urbra recept på kardemummakringlor! Och det om något förgyller väl hösten?!?

KARDEMUMMAKRINGLOR
ca 28-32st
Ugn 250°

150 g smör
6 dl mjölk
50 g jäst för söta degar
2 krm salt
1 dl strösocker
2 tsk stött kardemumma
16-18 dl vetemjöl (ca 1 kg)

Fyllning:
flytande smör/rapsolja
strösocker
stött kardemumma

Till pensling:
1 ägg
krossade kardemummakärnor

Smält smöret, tillsätt mjölken och låt det bli fingervarmt. Finfördela jästen i en bunke och häll över lite av degvätskan. Rör tills jästen löst sig. Häll över resten av degvätskan. Tillsätt salt, strösocker, kardemumma och det mesta av mjölet.
Arbeta degen smidig och tillsätt mer om det behövs. Strö över mjöl och låt degen jäsa under bakduk ca 40 min.
Kavla ut degen till fyra tunna rektanglar, bred på flytande fett och pudra önskad mängd socker och kardemumma över och vik degen dubbelt från långsidan. Tryck till och skär 7-8 remsor. Skär varje remsa en gång till men spara ett par centimeter så att de håller ihop precis vid vikningen. Vrid ändarna åt olika håll och forma till en kringla eller en knut. Lägg på plåt med bakplåtspapper. Låt kringlorna jäsa under duk ca 25 min.
Pensla med ägg och strö på kardemumma. Grädda i mitten av ugnen 7-8 minuter till kringlorna har fin färg.

Receptet är hämtat från 100 bullar, kakor, tårtor ur Allt om mat, men jag har modifierat det något.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Börjar likna Hemmets Journal först "viktis" sen motion och på det ett smaskigt recept!
/Åsa

MaMalena sa...

Absolut! Jag får scanna in ett korsord oxå... *fniss*