26 oktober 2008

efterrätt i världsklass

Idag var vi hembjudna till goda vännerna Patrik och Jonna. Det var mysigt och gott. Barnen lekte, medans vi hann prata en hel del. Till middag bjöds det på god ugnsbakad lax och rotfrukter. Men sensationen kom till kaffet och limoncellon, medelhavsinspirerad mandel- och rosmarinkaka med grov äppelkompott och yoghurtgrädde. Den var allt det en bra efterrätt skall vara: söt, syrlig, fruktig, varierad och intressant!



Jag fick receptet av Jonna, med en kommentar om hur hon gjort (se nedan), så nu skall här hem och bakas!

MANDELKAKA med ÄPPELKOMPOTT

175 g smör
2 dl socker
100 g mandelmassa
0,5 msk finrivet citronskal
1 tsk finhackad färsk rosmarin eller 2/3 tsk torkad
2 ägg
1,5 dl äppeljuice eller mjölk
3 dl mjöl
0,5 tsk bakpulver
rumsvarmt smör och mjöl till formen

Äppelkompott:
3 stora fasta syrliga äpplen, gärna gravenstein
2 cm vaniljstäng
0,75 dl ljust muscovadosocker eller farinsocker
lite pressad citron

1. Riv mandelmassan fint. Det går lättare om den är kyld. Smörj och mjöla en kakform, ca 1, 5 l.
2. Vispa socker och smör riktigt vitt och pösigt i en stor skål med maskin, minst 5 minuter. Det här är viktigt för att få in luftbubblor i kaksmeten.
3. Vänd ner mandelmassa, citronskal och rosmarin. Rör ner äggen ett i taget. Sikta över mjölet och bakpulvret med hälp av en sil och vänd ner det. Siktningen ger en mörare, lättare kaka. Jag brukar blanda mjöl och bakpulver i själva silen.
4. Vänd ner äppeljuicen. Klicka smeten i den förberedda kakformen och jämna till ytan.
5. Grädda kakan i ugn 150°C ca 50 minuter. Exakt tid beror på ugn och kakformens utformning. Testa att kakan är klar genom att sticka i den med en trästicka son ska vara okladdig. Låt kakan svalna i formen ca 5 minuter och stjälp sedan upp på ett fat.
6. Gör äppelkompotten medan kakan gräddas. Skala äpplena och skär i stora bitar. Snitta vaniljstången och skrapa ur den. Dra av skrapet på äpplena.
7. Smält försiktigt sockret i en liten tjockbottnad kastrull av teflon eller rostfritt. Vänd ner äpplena och vaniljstång. Pressa ner några teskedar citron. Låt puttra mycket sakta under lock tills äpplena mjuknat. Rör om då och då så att du får ett mycket grovt mos.
8. Smaka av med mer socker och citron om det behövs. Moset ska vara friskt för att bryta av mot den söta mäktiga kakan.

Jonnas kommentar: "Jag hade hälften citron-, och hälften limeskal. Jag tog koncentrerad äppeljuice och grädde, ungefär hälften var. Jag hade mer rosmarin än receptet, trots egenodlad buske. Gör jag den igen kommer jag ta ännu lite mer. Hade det inte varit barn som åt hade jag skvätt lite amaretto eller limoncello över, eller blandat i grädden. Tog hälften grädde, hälften youhurt och en tsk vaniljsocker. Lät vaniljstången koka med kompotten till servering. Lite lite vaniljsmak tycker jag, tar nog lite mer vanilj nästa gång."

Det visade sig att receptet ursprungligen kommer från en av mina favorit-bloggare Lisa Förare Winbladh, som en gång i tiden var med i samma förening som jag i Uppsala.

Inga kommentarer: