21 oktober 2008

matnördig lista



Idag har jag funderat en hel del på mat jag ätit och som jag vill äta. Allt beroende på en utmaning, som jag fick tips på från flera bloggar jag läser.

100 maträtter en allätare bör ha ätit

Listan är författad av en matskribent i England, vid namn Andrew Wheeler.



Jag publicerar inte mitt resultat, för det skulle bli för långt, men jag kan säga att jag ätit 57 av rätterna, kan tänka mig att prova 33 till av dem och vill absolut inte prova 10 av dem...

Det fick mig också att tänka på maträtter jag själv har funderat över och gärna vill prova. Här kommer 5 maträtter/resor som jag gärna vill göra, utan inbördes ranking...

Dim sum i Peking



Färsk hummer i Maine



Tagine i Marocko



Babotie i Sydafrika



Raclette i Alperna

2 kommentarer:

BP sa...

Färsk hummer från Maine, mums!!! Har faktiskt ätit Raclette i Zermatt/Schweiz för många, många år sedan. Inte helt fel serverad med cornichons och små, oskalade potatisar. Fundera dock inte på att göra en hemmavariant, lukten går inte ur lägenheten på ett bra tag...
//Beate

Anonym sa...

Nej. Tagine i Marocko vill du inte äta. Jag lovar. Det är galet överskattat. Den Marockanska maten är inte mycket att hänga i julgran över huvudtaget, men Taginen är oftast riktigt dålig. Överkokta morötter och Okra med lite kyckling som bränts fast på botten. Nä, skippa det och dröm dig vidare. Men dom har schyssta oliver :-)