13 november 2008

lådinnehåll

Efter att nu i flera veckor prenumererat Lantlådan från Årstiderna, har jag fått lite idétorka på vad man kan göra av rotfrukter och olika sorters kål. Så jag har googlat en del och idag gjorde jag en jättegod vitkålssallad, som jag stött på tidigare under namnet Veckosallad, för att den håller sig över en vecka i kylen. Rekommenderas varmt!



VITKÅLSSALLAD

Ingredienser
1 kg strimlad vitkål
3-4 dl grovt rivna morötter
2 paprikor i tärningar
1 strimlad purjolök

Lagen:
0,5 dl olja
1 dl vitvinsvinäger
0,5 dl vatten
1 msk socker
1 tsk salt
1 krm peppar
1 tsk Italiensk salladskrydda

Gör så här
Blanda grönsakerna.
Koka upp ingredienserna till lagen.
Låt svalna och blanda ihop med grönsakerna.
Står sig minst en vecka i kylen

Andra bra recept hoppas jag hitta i boken Roten till det goda av Roland Persson (tidigare på Franska matsalen på Grand), som jag tänkte ge mig själv i julklapp.

Inga kommentarer: