30 november 2008

ängel i advent



Första advent och dax att pynta lägenheten. Jag gillar ju tiden mellan advent och trettonhelgen väldigt mycket, och fixar förståss mycket då, både med pynt och mat&dryck.

Det här är min snyggaste fönsterprydnad. Inte helt oväntat är det en ängel! Den lyser så fint när lampan är släckt, men är ändå stilig när man bara ser plexiglasskivan. I de andra fönstren är det mest stjärnor.



Idag gick vi i en adventsgudstjänst i Kågeröd. Gudtjänsten var så tråkig så klockorna stannade, trots en riktigt bra predikan och vacker körsång. Men en präst som bara pratar, läser, ber själv och inte låter nån annan få delta är trist. Dessutom lät han precis som Tony Richardsson, och jag satt hela tiden och tänkte på Robert Gustafssons parodi "Ja ä inte bitter...".

Med ord från en av sångerna som kören sjöng, önskar jag alla en fin adventstid!

Adventstid kom till mitt ensamma hus,
jag sätter i staken ett sparat ljus.
Något ska ske bortom frostig advent:
jag väntar en gåva som herren sänt.

Den gåvan är av ett helt annat slag
än gåvor vi ger till varann var dag.
Öppna din tillstängda dörr i ditt hus,
så lyser i mörkret ett litet ljus.


(Carl-Bertil Agnestig)

Inga kommentarer: