18 december 2008

julbord med jobbet



Idag var vi på Carlshälls gård och åt julbord med jobbet. Vi fick åka häst och vagn från brofästet på Långholmen ut till herrgården. På gården brann det en brasa och glögg serverades. Mysigt och gott! Vi satt inne i brännvinskungens sal, en fantastisk nationalromantisk skapelse från slutet på 1800-talet.



Jag tycker att maten var god och vällagad, även om jag saknade det där lilla extra. Men visst fanns det höjdpunkter! Framförallt på fisksidan. Flera goda sillsorter, både gravad, inkokt och varmrökt lax, rökt gädda och gravad strömming. Skinkan var skuren i för tunna skivor, men hade flera goda senapssorter som tillbehör. Det kallskurna var bra på viltsidan, men i övrigt lite för standardmässigt.

Och bland det småvarma var det egentligen bara lammköttbullarna och rotfruktsgratängen jag gillade. Men sen blev det bättre igen... Ett litet men välvalt utbud av ostar och massor av sötsaker.



Efter osten hoppade jag helt över de olika efterrätterna och satsade på gottebordet. Allt var hemgjort och väl varierat! Kolor, knäck, tryfflar, fudge, marsipan och mintkyssar. Mums!

Jag utmanade Beate om att välja fem favoriter, och det har hon skrivit om på sin blogg. (Jag syns för övrigt på en av hennes bilder, den röda figuren långt ute till höger...)

Mina egna favoriter var:

Enbärssill
Löjromsgravad Strömming
Apelsin & Timjansgravad Lax
Lammköttbullar
Minidammsugare


Med Stiltonost och fikonmarmelad som en värdig bubblare...

Bilderna är lånade från Carlshälls hemsida

1 kommentar:

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.