4 januari 2009

morfars julvisa

Idag hälsade vi på Magnus morfar Assar i Markaryd. Han fyller 97 i år och är rätt svag fysiskt, hör och ser dåligt, men på minnet är det inget fel. Klara och han sjöng lite julsånger tillsammans och då skulle han förståss lära henne det som i familjen går under namnet "Morfars julvisa".



Det är en visa skriven av Felix Körling, som även skrev t ex "Nä se det snöar!", men som är ganska ovanlig och som jag bara har hört sjungas i familjen Mörck/Frick.

Och eftersom Magnus har en tendens att glömma texten på den, så har jag nu skrivit ner den ordentligt!



Julegranen vår, den är så fin i år, den glänser utav guld och glitter.
Se så många ljus och fina papperskrus, i toppen juleängeln sitter.
Grisar utav pepparkaka, granna ringar utav karamell.
Liten bit du kan få smaka, om du är riktigt god och glad och snäll.

Nu är det jul igen, nu är det jul igen. Kom hit och låt oss alla sjunga.
Alla tar i ring och alla svänga kring. Kom hit, kom hit båd’ gamla, unga.
Hör hur muntert sången låter, lustigt så skall julepolskan gå.
Kära jul välkommen åter, låt oss många rara klappar få

2 kommentarer:

Petra sa...

Hejsan!
Denna fina julvisan sjöng alltid min morfar men jag har aldrig lyckats lära mig texten ordentligt så därför satte jag mig och googlade lite såhär dagen innan julafton. Tack för att du skrivit ner texten! Har själv tänkt så många gånger att jag skulle skriva ner den men det har aldrig blivit av. Den andra delen i sången kan jag inte minnas att jag hört, är det samma melodi som på första delen? I juli i år, några dagar före sin 98-årsdag, dog morfar och mormor dog i februari så detta blir den första julen utan dem. Morfar var musiker och julens sånger låg honom extra varmt om hjärtat så därför blir jag väldigt känslosam när vissa sånger spelas. Än en gång stort TACK för texten och jag hoppas att du och din familj får en riktigt fin och välsignad jul!
Varma julhälsningar,
Petra Johansson i Värnamo

MaMalena sa...

Tack Petra för de fina orden.
Morfar Assar finns inte heller i livet, så den här sjungs alltid som en hullning till honom. Visan har två verser om det är det du menar med två delar. Så det är samma melodi.
God Jul!