28 januari 2009

sangria på altanen

Jag är svag för vindrinkar, och tycker att få saker slår en god kall Sangria, en varm dag. Så idag efter avslutad utflykt (där jag tog det här vackra fotot), satt vi på altanen och drack färdigblandad Sangria, som vi köpt i mataffären.



Den var helt ok men inte lika god som min egen...

Jag gör den efter det här receptet, som fick jag på en restaurang i Granada, när jag var där på tågluff i början på 90-talet, med kompisarna Lovisa och Helena.

SANGRIA
6 personer

1 apelsin
1 äpple
1 bit kanelstång
3 nejlikor
1 flaska rött, spanskt vin
10 cl brandy (kan uteslutas)
1 flaska (33 cl) fruktsoda
Isbitar

Så här gör du:
1.Tvätta apelsinen noga och skär den sedan i tunna skivor.
2.Skala och kärna ut äpplet och skär det i tunna skivor.
3.Blanda frukten med kanelstången och nejlikorna i en stor tillbringare.
4.Häll på rödvinet och brandyn.
5.Låt tillbringaren stå och dra i kylen i minst en timme.
6.Vid serveringen tillsätts läsken och isen.
7.Rör om hastigt och servera i kylda glas.

Inga kommentarer: