29 mars 2010

fransk lunch med redaktionen

Jag har bestämt mig för att lite försiktigt börja blogga igen...

Jag tröttnade ju i somras, och har inte bloggat på över ett halvår. Men nu har suget kommit tillbaka att skriva om vardag och fest.

Idag var det både och! Vi i redaktionen går alltid ut och äter när vi skickat böcker till tryck, och nu skulle vi fira bok 1 och 5.

Helena hade bokat bord på Le Rouge Bar i Gamla stan. Där åt jag en smaskig lunch, bestående av blomkålssoppa med bulghur till förätt och sen franska kumminkorvar, spetskål och potatispuré. Båda rätterna var jättegoda, och hit går jag gärna tillbaka. Ganska dyrt förståss, men idag betalade chefen! (och han fotade också...)



Bilden nedan är hämtad från deras snygga hemsida.





Från vårt fönster såg vi statyn med S:t Göran och draken. Och började genast försöka sammanställa vad vi visste om den, vilket var ganska lite. Så jag fick i uppgift att googla på den när jag kom tillbaka till kontoret, och då hittade jag den här utmärkta sammanställningen.

Läs här om du vill veta mer om S:t Göranslegenden och varför det finns en staty i Storkyrkan och på Köpmantorget.

Bilden är hämtad från Wikipedia.

1 kommentar:

Susanne sa...

Ibland önskar jag att jag arbetade på din avdelning, speciellt de dagar BK går på tryck;) Nu ska jag följa din blogg med spänning