1 april 2010

roligt på min ajfån


Jag har haft min iphone i en månad nu. Jag är fortfarande inte helt överens med mac-världens tänkande och begränsningar. Men oj vad jag har blivit beroende av mina appar

Appar är alltså de mobilapplikationer som man kan ladda ner fritt eller till ganska liten kostnad. Det finns appar för allting. Och det har även barnen upptäckt, så nu finns det både ett Thomas tåget- och ett Doraspel på min telefon. Men själv använder jag förståss alla möjliga appar i min vardag, och jag gillar ju listor, så här kommer mina fem bästa appar i fyra kategorier.

Nödvändiga
Facebook (Lättläst, men lite buggig app)
Spotify (Lyssna på dina listor offline i mobilen)
Res i sthlm (Nödvändig res- och realtidsinfo om SL)
SVT Play (TV när man själv vill, med förvånansvärd skärpa i mobilen)
BloggPress (Lätt att blogga från mobilen, synkar bra med Blogger)

Nördiga
Yr.no (Bra vädertjänst som komplement till iphonens egen)
Sthlm C (Visar i realtid stora tavlan på centralen, vart tågen går och när)
Google Earth (Så snygg kartsajt)
Angle (Vattenpass i mobilen, vem behöver inte det?)
Inköpslista (Spar dina listor och håll ordning på handlingen)



Skojiga
Labyrinth 3D (Gammaldags labyrintspel med kula)
På Stan (DN guide i mobilen)
Sneezies (Roligaste mobilspelet, få små figurer att nysa och samla poäng)
Trainyard (Bygg järnväg för att få loken att hitta hem)
Arla (Bra receptsamling, när inspirationen tryter)

Uppsökande
McDonalds (Hitta närmaste McDonalds)
Max (Hitta närmaste Max)
Statoil Sverige (Hitta närmaste Statoilmack)
Systembolaget sök (Hitta närmaste systembolag och kika på dess sortiment)
Forex (Hitta närmaste kontor och räkna om valutor)

Jag byter favoriter hela tiden, så nästa vecka kanske listan ser helt annorlunda ut…

1 kommentar:

BP sa...

Å du tror att jag ska tända på en Iphone;-)