9 maj 2010

citrongult



Dagens nostalgikick fick jag av den inköpta burken Lemon curd. När jag var liten hade vi då och då lemon curd hemma, men efter att jag lärt mig hur man gör sin egen variant, så känns köpevarianten ganska seg och sliskig. Men till en sak är den utmärkt och det är som tårtfyllning. När jag fyllde 25 bjöd jag på denna tårta, och när Magnus nästan 10 år senare hade kommit in i mitt liv, så bjöd vi på denna på hans 25-årskalas också!

25-ÅRSTÅRTA

Bottnar:
100 g skållad och hackad sötmandel
1.5 dl strösocker
4 st äggvitor

Fyllning:
3 dl vispgrädde
1 burk lemon curd

Rita två runda bottnar, ca 22-23 cm i diameter, på bakplåtspapper. Smörj och mjöla dem lätt. Blanda den hackade mandeln med sockret. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd försiktigt ner dem i mandelsockret. Bred ut smeten så jämnt och fint som möjligt i cirklarna på plåtarna. Grädda i 150–175° varm ugn i ca 15 minuter. Lossa bottnarna från pappret och låt dem svalna. Vispa grädden och blanda med lemon curden. Bred ut mellan bottnarna och ovanpå och garnera med riven choklad.

Inga kommentarer: