11 maj 2010

grekiska smaker



Hemmadagar kräver fylld frys, så man slipper gå till affären. Idag hittade jag en bit Grekisk paj, som var kvar sen buffén på pappas 70-årskalas. Den funkade utmärkt att micra och äta med lite sallad. Men godast är den ju förståss när den är nygjord.

Pajen kommer ursprungligen från ett reportage om caféer på sommar-Gotland i Allt om Mat. Vi har haft den på flera bufféer och är alltid så nöjda med den.

FETAOSTPAJ

Pajdeg:
6 dl vetemjöl (360 g)
300 g kallt smör
4-5 msk kallt vatten

Fyllning:
3 gula lökar
2 msk rapsolja
4 dl riven lagrad ost
400 g grekisk fårost
4 msk hackad färsk basilika
4 skivade tomater
2 dl svarta oliver
6 ägg
6 dl mjölk
1 tsk salt
2 krm svartpeppar

Pajdeg: Kör mjöl med smör i bitar i en matberedare till en smulig massa. Tillsätt vatten och kör till en deg. Låt den vila 30 min i kylen. Sätt ugnen på 200°. Kavla eller tryck ut degen i botten och upp på kanterna i en långpanna ca 30x40 cm. Nagga botten med en gaffel och förgrädda pajen i mitten av ugnen ca 15 min.
Fyllning: Skala och hacka löken. Fräs den mjuk i olja utan att ta färg. Fördela löken på pajbottnen, strö över riven ost, smulad fårost, basilika, skivade tomater och oliver. Vispa samman ägg, mjölk, salt och peppar och häll det över pajen. Grädda pajen i mitten av ugnen ca 40 min.

Bilden är lånad från Alltommat.se, där receptet även finns i deras stora receptbank.

1 kommentar:

Susanne sa...

Den pajen ska jag tillaga - Mumsfilibaba