6 juni 2010

svensk sommartid

Glad nationaldag önskar jag alla bloggläsare!



Jag har inte viftat med flaggor på Skansen idag, men jag tittade traditionsenligt på evenemanget på tv. Tyvärr utan bakelse i år.

Bilden är lånad från min favorit på unt.se



Idag var vår andra dag på Finnhamn och vi gick en långpromenad runt ön, efter den rejäla vandrarhemsfrukosten. På vår tur hittade vi en av Sveriges 44 orkidésorter, Vit skogslilja (Svärdsyssla). Kusin Lovisa som är orkidéexpert, kunde förstås identifiera den vackra vita blomman.



Till lunch åt vi svensk husmanskost på Finnhamns krog & café. Idag var deras mat helt suverän! Mannerströmming med rårörda lingon och potatismos. MUMS!!!

Jag var bara tvungen att plocka fram receptet.

MANNERSTRÖMMING
4 portioner

ingredienser:
16 strömmingsfiléer
ca 2 dl ströbröd
smör och olja till stekning
1 liten burk ansjovisfiléer
1 dl hackad dill
1/2 dl majonnäs
1 dl gräddfil
1 msk kaviar

Hacka ansjovisfiléerna fint, spara spadet. Blanda ansjovisen i en liten bunke med dill, majonnäs, gräddfil och kaviar och rör ner det mesta av ansjovisspadet. Vänd ner strömmingsfiléerna i marinaden en i taget och se till att de täcks med marinad. Ställ in i kylen, gärna ett par timmar.
Lägg ihop strömmingarna så de ser hela ut och vänd dem i ströbröd. Hetta upp smör och olja i en stekpanna. Stek strömmingarna knapriga på bägge sidor. Servera med ett gott potatismos och rårörda lingon.

Receptet är från Leif Mannerströms bok Sill och strömming och bilden lånad från dn.se

Inga kommentarer: