26 februari 2011

mumsiga mandlar till tv-kvällen

Jag som numera försöker hålla mig till lchf-mat, har försökt att hitta nått bra snacks till helgkvällarna. Och visst funkar det med brie, salami och köpenötter. Men det blir ju ganska dyrt, så nu har jag googlat bland olika recept och konstruerat ett toppenrecept på rostade salta mandlar!



SALTADE ROSTADE MANDLAR

ingredienser:
4 msk salt
2 dl vatten
200 g sötmandel

Saltet kokas upp i vattnet, så att allt löses upp. Lägg i en påse mandlar med skal och låt dra i 1 min. Ta upp mandlarna med hålslev och lägg dom på bakplåtspapper i en långpanna. Rosta i ugnen på 225 grader i 10 min. Låt svalna och sen är det bara att äta!!



Mandlar har mycket fett och lite kolhydrater, perfekt för oss lchf:are. Vill man, kan man blanda i kryddor i vattnet, eller strö över mandlarna när de skall in i ugnen. Senast hade jag 1 msk Harissa i vattnet, som gav lite angenäm hetta!

1 kommentar:

Camilla sa...

Mums, med harrisa oxå!