12 maj 2011

meze del 1

Jag skall vara med och laga maten på en kompis 50-årskalas i juni, och jag har börjat fundera på om inte en Meze skulle funka. Dels är MaMalenas Catering väldigt bra på mellanösternmat, och dels funkar dessa rätter bra på en buffé.



När jag letar bland mina recept, så inser jag att de flesta av mina braiga mezerecept inte finns på bloggen. Så nu börjar en serie med dem. Först ut kommer de två bästa salladerna!


FATTOUSH, LIBANESISK SALLAD

Sallad
2 st pitabröd
1,5 msk olivolja
0,5 romansallad
4 tomater
0,5 gurka
3 dl persilja
1 dl färsk mynta
1 rödlök
1 granatäpple

Dressing
3 msk olivolja
2 msk pressad citron
2 krm salt
1 krm svartpeppar
4 tsk krossad sumak

Gör så här:
1. Sätt ugnen på 225°. Skär pitabröden i småbitar och blanda dem i en skål med olivolja. Häll ut dem på en plåt med bakplåtspapper och rosta dem i ugnen ca 7 min. Ställ dem åt sidan.
2. Skär tomaterna i tärningar och lägg dem i en skål. Häll eventuellt av en del av vätskan så att inte salladen blir för vattnig. Kärna ur granatäpplet. Blanda ner sallad i bitar, hackad persilja, hackad mynta, tärnad gurka, skivad rödlök och så mycket granatäpplekärnor som du känner för.
3. Vispa samman ingredienserna till dressingen. Blanda salladen med dressingen.
4. Lägg på de rostade brödbitarna strax före servering, eller servera i en skål vid sidan om.

Den här salladen är syrlig och fräsch. Om man skall ha den på en buffé är det bra att servera pitabrödsbitarna bredvid, så dom inte blir soggiga. Jag har gjort det misstaget mer än en gång...



TABBOULI

1 dl Burghul
2-3 Citroner
1 dl Kallt vatten
0,5 kg Färsk persilja
1 dl Färsk mynta
4 st Salladslökar
3 Tomater
0,5 dl Olivolja
Spiskummin
Kanel
Salt & Peppar

Pressa en citron, blanda saften med det kalla vattnet och låt burghulen dra i det 15-30 min.
Ta bort stjälkarna från persiljan och myntan och hacka alltsammans fint.
Skär salladslökarna och tomaterna i små bitar.
Krama ur ev överblivet vatten från burghulen och blanda den med persilja, mynta, tomater, salladslök och olivolja.
Smaka av med citronsaft, krossad spiskummin, mald kanel, salt och peppar.

Den här salladen har funnits på varje buffé som vår familj har haft, sen pappa studerade i Beirut i början på 80-talet. Han tycker alltid att det är för mycket burghul och för lite persilja, hur man än gör... Jag tror att den blir grönare och grönare i hans minne, men han har en poäng i att om den skall passa på en buffé får den inte vara för matig (dvs ha för mycket burghul i sig). Jag tycker att dessa proportioner är lagom!

Bra andra rätter att ha till sin meze hittar du här.

Bilden på alla mezerätterna är lånad av det mumsiga libanesiska snabbmatsstället Fattoush

Inga kommentarer: