20 maj 2011

meze del 4

Här kommer två bra vegetariska alternativ, om man vill fylla på sin meze med lite fylligare alternativ, filodegspirogerna Börek och kikärtsbollarna Falafel.


BÖREK

500 gram fetaost
1 dl turkisk yoghurt
1 påse färsk spenat
2 ägg
Salt & peppar
1 förp filodeg
50 gram smör
Kalonji (lökfrö)
(eller svarta sesamfrö)

1. Värm ugnen till 200 grader C.
2. Blanda smulad fetaost med ägg, yoghurt, hackad spenat. Krydda med salt & peppar.
3. Placera en matsked av blandningen på ett hopvikt ark filodeg. Vik in kanterna och rulla en cigarr av filodegsknytet. Placera filodegsknytet på en smord ugnsform med skarven nedåt, upprepa proceduren med resterande ostblandning, så långt det räcker.
4. Pensla knytena med smält smör och strö kalonji över. Grädda i ugn cirka 20 minuter tills de fått fin färg.

Det här är en riktig favorit på mezebuffén. Funkar bra som köttalternativ och behöver inte vara varma för att vara supergoda! Jag gör dem ibland utan spenat och har i strimlad mynta istället.


SNABBFALAFEL

1 burk kikärter, 400 g
50 g Burghul
1 gul lök
2 st pressade vitlöksklyftor
0,5 tsk spiskummin
0,5 tsk korianderfrö
0,5 tsk salt
0,5 dl hackad bladpersilja
2 krm harissa eller sambal oelek
2 msk majsstärkelse
1 msk olja

1. Skölj kikärterna och låt dem rinna av. Skala och hacka löken. Låt burghulen svälla i vatten 10 min, och pressa sen ur vattnet.
2. Mixa kikärter, burghul, lök, vitlök, spiskummin, korianderfrön, salt, persilja, harissa, majsstärkelse och olja.
3. Forma smeten till små runda bollar och fritera dem i olja.
(Det går även att steka dem i smör+olja i en stekpanna, men då är det bra om dom är lite tillplattade.)

Om man har bott ett år i Israel, så går det inte att komma undan att skriva om falafel. Jag tycker verkligen att det är supergott, och hade mitt favoritstånd i Gamla stan, precis innanför Damaskusporten! Om man inte serverar den på en mezebuffe, passar den bäst i pitabröd med grönsaker, lite stark tomatsås och hoummos.

Bilden på den israeliska falafeln är lånad från sajten Israeli Kitchen, där jag har hittat flera bra recept och bilder! Mina övriga mezerecept hittar du här.

Uppdatering 2013
Bästa receptet på äkta falafel funnet!! Anna Billing på taffel.se har delat med sig av receptet från Falafelkungen i Lund. Jag har nu ropat in en gammal köttkvarn på tradera och börjat mala mina kikärtor!

3 kommentarer:

BP sa...

Jag är verkligen otroligt impad över dina matkonster. Hur får du egentligen tiden att räcka till....

maria sa...

ser gott ut :)

Camilla sa...

Som du vet älskar jag falafel. :)Ser fortfarande fram emot att du ska lära mig hur jag ska göra dem.