25 november 2011

minnen från sti

Under ett år i början på nittiotalet jobbade jag som kocka på Svenska Teologiska Institutet i Jerusalem. Det ligger i ett vackert hus i västra Jerusalem som kallas Tabors hus. Man både bor, äter och har sina kurser på samma ställe. Jag lagade mat till c:a 30 studenter och lärare. Och lärde mig förståss massor om israelisk och arabisk matlagning under detta år. Många av dessa rätters recept hittar ni här.


Men även andra rätter tog jag med mig därifrån, bland annat denna busenkla marmelad, som jag återupptäckte nyligen. Receptet lärde jag mig av vår husmor Margaretha Andersson, som på bilden plockar jul-apelsiner i Jeriko.


MARGARETHAS MARMELAD

250 gram torkade aprikoser
5 dl vatten
2 dl strösocker

Lägg aprikoserna i blöt över natten. Blanda ner sockret och koka 30 minuter, och mixa sedan till önskad konsistens. Häll upp på rena burkar.



Här kan man läsa mer om Svenska Teologiska Institutet

Inga kommentarer: