22 januari 2012

äntligen vinter

Nu har det äntligen blivit vinter på landet. Den här helgen kom snön och vi kunde plocka fram pulkor, snowracer och skidor. Vi tog promenader på sjön och Klara gjorde ett skidspår i trädgården.


Om snön har kommit måste man göra snöänglar!!


Och äta vintrig utflyktsmat... Blåbärssoppa och piroger.
Jag gillar alla sorters piroger, men de här två sorterna är ena riktiga höjdare och funkar även utmärkt att äta kalla.

VINTERPIROGER
16 piroger

Deg:
8-9 dl vetemjöl special
2,5 dl fingervarm mjölk
125 g smör
25 g jäst
1 msk socker
1,5 tsk salt
1 ägg

Fyllning 1, 8 piroger:
100 g rökt skinka
2 mozzarella
2 tomater
20 kärnfria skivade oliver
3 msk hackad färsk basilika
peppar och salt

Fyllning 2, 8 piroger:
1 rödlök, skalad, i smala klyftor
1 msk olivolja
100 g färsk spenat
1 klyfta vitlök
100 g fetaost
1 mozzarella
salt och peppar

Deg:
Blanda ut jästen med den fingervarma mjölken, lägg i socker, blanda i mjölet lite i sänder, spar ca 1 dl till utbakningen, dela margarinet i mindre bitar och lägg i, till sist saltet, arbeta till en smidig deg: Låt jäsa 1 tim

Fyllning 1:
Skär skinkan i små bitar 1x1 cm, kärna ur tomaterna, skärs sedan i 1x1 cm bitar och även mozzarellan i 1x1 cm kuber. Lägg allt i en skål och blanda. Blanda ner oliver och basilika, smaka av med peppar och salt.

Fyllning 2:
Stek rödlöken i olivolja några minuter. Tillsätt spenat och pressa i vitlöken. Skär mozzarella i små kuber och smula fetaosten. Blanda i fetaosten och mozzarellan och smaka av med salt och peppar.

Pirogerna:
Dela degen i 16 bitar. Kavla ut degen tunt ca 2 mm tjock till rundlar. Lägg ca 1 msk fyllning mitt på varje cirkel, fukta kanterna lätt. Vik upp en kant över fyllningen, så det bildats en halvmåne och nyp till ordentligt runt ytterkanten, det måste bli riktigt tätt. Sätt på ugn på 200 grader. Pensla pirogerna med ägg och grädda i mitten på ugn, i 15-20 min, tills dom fått vacker färg.


Även fåglarna måste få mat, och min mamma hänger ut jordnötter, hampafrön, solrosfrön, talgbollar och äppelbitar. Vilket gör att vi har en mängd fåglar i trädet vid vår altan. Jag som är helt rudis på fågelsorter kallar de allihop för gulgröna pellejönsar (till barnens förtjusning). Den enda som jag kan är nötskrikan, för den har estniska flaggan på vingarna och är avsevärt mycket större än de andra.

1 kommentar:

BP sa...

Då känner du en fler än jag;-) Mina kunskaper om fåglar slutar vid sparvar;-)