28 januari 2012

sommarminnen i en mugg

Idag tog vi en tur till Iittala-outleten i Gustavsberg. Vårt huvudsakliga ärende var att komplettera våra bestick från Boda Nova. Men fick veta att de inte längre tillverkas. Attans! Får leta på Blocket och Tradera lite, tror jag...

Men vi kom hem med några nya Muminmuggar istället. Jag fick äntligen en Muminmamman-mugg som jag länge varit sugen på. Den där hon plockar röda vinbär. För mig är det så mycket sommar och Selknä (vårt fritidshus utanför Uppsala). Vi har ett antal buskar, som främst min pappa vårdar och plockar av. Det blir till saft, kakor och en fantastiskt enkel sommarefterrätt. Vit chokladcreme med vinbär


VINBÄRSEFTERRÄTT FRÅN SELKNÄ

5 dl röda vinbär
3 dl vispgrädde
150 g vit choklad

Värm upp grädden och lägg i chokladen. Rör tills det har smält. Låt svalna. Lägg vinbär i portionsglas och skeda chokladkräm över.

Jag tror att originalreceptet kommer från en gammal Allt om mat, från sommaren 2006. Jag har i alla fall en anteckning i min receptbok att vi bjöd svägerskan Cecilia och hennes Arne på denna efterrätt då. Här är lite bilder från den middagen och Selknävistelsen...


Selknä sommaren 2006

Inga kommentarer: