25 januari 2012

vardagsfisk

Sen nått år tillbaka har jag följt LCHF/GI på mitt eget sätt. Jag äter ungefär som tidigare men tar bort det mesta av bröd, potatis, ris, pasta, frukt och sockrade produkter ur min vardagskost. Flingor och gryn äter jag inte heller, men gärna olika sorters frön. Som ersättning till kolhydraterna äter jag mer grönsaker, främst sådana som växer ovan jord. För att inte bli hungrig lägger jag även till lite extra fett, till exempel en fet sås eller något tillbehör med hög fetthalt. Jag väljer bara fullfeta mejeriprodukter, aldrig lightprodukter eller produkter som är sötade. Dessutom försöker jag välja produkter med så lite tillsatser som möjligt. Till resten av familjen kompletterar jag oftast med nån typ av kolhydratkälla.

På helgerna tillåter jag mig dock surdegsbröd, latte, några glas vin, färskpressad juice, lite gott fikabröd och kanske nån efterrätt, ungefär som att barnen äter lördagsgodis...

Jag gör det här främst för att hålla blodsockret i schack och få en betydligt lugnare mage. När det gäller viktnedgång så tror jag mer på träning än dieter.

Eftersom jag gillar fisk, blir det fisk minst två gånger i veckan. Gärna med broccoli eller blomkål till. Här är två av mina favoritrecept.


SKEPPARGRYTA
 
600 g fryst vit fisk
3 tomater
1 rödlök
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
1/2 dl fin hackad dill
2 dl grädde

Tina den frysta fisken något, skär den i 3 cm tjocka skivor. Skölj tomaterna skär dem i skivor, lägg skivorna i en traktörpanna. Skiva lök i tunna skivor. Lägg på fisken och löken, sedan salt, peppar och dill. Häll på grädden, koka på svag värme 15 min.

FISKGRATÄNG MED DRAGON

400 g fryst vit fisk
1 tsk salt
1,5 krm svartpeppar
1dl grädde
1dl creme fraiche
3 tsk dijonsenap
1 msk nykrossad dragon
1 dl riven ost

Skär det halvtinade fiskblocket i centimeterstora skivor, krydda med salt och peppar, blanda övriga ingridienser och häll såsen över fisken. Strö över osten och grädda i 20 minuter i 225 grader.

Inga kommentarer: