25 februari 2012

helgbröd

Min man Magnus började för några veckor sen intressera sig för att baka bröd, och nu har han blivit en riktigt duktig bagare. Numera köps det inget bröd, utan allt bakas här hemma. Nästa projekt blir surdegsbröd har han deklarerat...

Helgens goda bröd var ett valnötsbröd som alla gillade och jag tycker nog att det var godast med ost och lite kryddig apelsinmarmelad. Här nedan kommer receptet, tänk på att det är ett kalljäst bröd, som tar ganska många timmar att göra. Men det är värt varenda minut!!!



ANNAS VALNÖTSBRÖD

25 g färsk jäst
6 dl kallt vatten
660 g (c:a 11 dl) vetemjöl special
120 g (c:a 2 dl) rågmjöl
2 msk honung
3-4 tsk salt
300 g valnötter

Blanda ut jästen i vattnet och tillsätt sedan alla ingredienser förutom valnötterna. Rör till allt blandats ordentligt. Rör i valnötterna. Låt degen vila 30 min i bunken. 

Låt degen vara kvar i bunken. Doppa handen i vatten och ta sedan tag i degens kant med ena handen. Dra ut degen en aning och vik den mot mitten. Ta ett nytt tag och drag ut och vik in mot mitten. Fortsätt tills du kommit varvet runt. Låt jäsa 30 min. Upprepa vikningen och låt jäsa ytterligare 30 min. Upprepa vikningen igen och låt nu jäsa en timme. (Det är alltså tre vikningar och en sammanlagd jästid på 2 timmar i detta moment).

Strö rikligt med mjöl, gärna blandat vete och råg, på två bakhanddukar. Skrapa försiktigt degen ur bunken. Dela upp degen i två delar. Lägg en degklump på handduken och drag ut degen lite åt alla håll och vik sen alla kanter mot mitten. Vänd på degen så att skarven hamnar underst. Vik ihop handduken till ett löst paket och låt jäsa 1 timme. Sätt ugnen på 250 grader i god tid innan degen jäst klart. Skjut in två plåtar i ugnen, en i mitten och en underst.

Vänd över degarna på en bit bakpåtspapper så att skarvarna hamnar överst. Låt pappret med degen glida ner på den heta plåten mha en skärbräda. Lägg några isbitar på den undre plåten. Efter 15 min öppnar du luckan och vädrar lite. Fortsätt att vädra ung var 5:e minut tills brödet stått inne i 30-35 minuter. Du kan när som helst sänka temperaturen om du tycker att brödet börjar få för mycket färg. Ta ut brödet och låt svalna på galler.


Receptet har jag fått från min kollega Anna, och uppkallar därför det efter henne. Hon har hämtat det ur boken Enklare bröd av Martin Johansson. Han delar även med sig av massor av brödrecept och surdegstips på bloggen Pain de Martin


Vår sportlovsgäst Zelda, var inte så intresserad av brödet, men kollade noggrannt in allt Magnus gjorde i köket. Hon skall bo hos oss den här veckan, då hennes familj är och åker skidor i italienska alperna.

Inga kommentarer: