11 mars 2012

söndagseftermiddag


Idag gick jag i familjegudstjänsten i Markuskyrkan. Klara sjunger i kören och de medverkade. Hon sjöng till och med solo på en sång. Efteråt serverades det "kyrkkorv". Magnus och Erik stannade hemma efterom de kände sig lite hängiga. Efter kyrkan tog vi tjejer en promenad i Nackareservatet, och tittade på vårtecken. Härligt!


När vi kom hem var det dax för eftermiddagsfika. Till kaffet åt vi fincrisp och hemgjord färskost. Jag gjorde två varianter igår, efter ette gammalt familjerecept. Det är både enkelt, billigt och busgott!

HEMGJORD FÄRSKOST

1 liter filmjölk
3 dl gräddfil
1 pressad vitlöksklyfta
1 dl hackad gräslök
2 msk färsk riven pepparrot
0.5 dl färsk timjan
salt

Koka upp fil och gräddfil till 60 grader. Häll i ett kaffefilter och låt stå i 3 timmar. Dela upp ostmassan i två delar. Blanda den ena med vitlök och gräslök, smaka av med salt. Blanda den andra med pepparrot och timjansblad, smaka av med salt. Om du tycker att den är för gryning, blanda i 1 tsk creme fraiche.

Uppdatering, april -12: Senast jag gjorde färskosten bytte jag ut gräddfilen mot 2 dl creme fraiche och lät den rinna lite längre, i c:a 4-5 timmar. Det blev härligt krämigt och i fortsättningen kommer jag nog att göra på det här sättet istället.

Inga kommentarer: