25 mars 2012

våfflor på vårfrudagen

Idag är det Våffeldagen, så naturligtvis åt vi våfflor till frukost. Jag gjorde dem för första gången enligt ett recept i Bonniers kokbok, och de blev de frasigaste våfflor jag nånsin ätit. Det beror antagligen på att grädden vispas innan den blandas i smeten.



FRASIGASTE VÅFFLORNA

9-10 st

4 dl mjöl
3 dl vatten
1 krm salt
4 dl grädde
smält smör

Blanda mjöl, vatten och salt till en jämn smet. Låt stå och dra, gärna uppemot 1 timme. Vispa grädden ganska hårt och blanda med mjölsmeten. Värm våffeljärnet och pensla med smör mellan laggarna. Knappt en dl smet går det åt till varje våffla. Grädda 4 min per våffla.


Vi åt våfflorna med sylt och grädde, alla i familjen har sin favoritvariant, Klara skall ha hallonsylt, Erik äpplemos, Magnus hjortronsylt och jag jordgubbssylt.

Våffeldagen är en felhörning av Vårfrudagen, dvs Jungfru Marie bebådelsedag, som det är idag. 9 månader kvar till Jul alltså... ;)


Den här skulpturen av Maria är gjord av min favoritskulptör Eva Spångberg.

Inga kommentarer: