5 april 2012

museipicnic


Idag åkte vi mot Småland för att hälsa på Magnus släkt över påsk. Vi började precis som förra årets påskresa med ett besök på flygvapenmuseet i Linköping. Vi kollade på alla fina flygplan och pysslade i flyglabbet. Klara blev klart intresserad av flygledarsimulatorn, och testade flera gånger att taxa in och ut flygplan. Erik var mer intresserad av att klättra in och ut i de olika flygsimulatorerna.


Vi åt lunch på den utmärkta museirestaurangen, eftersom det snöade utomhus. Min picnicmat fick anstå till kvällens middag hemma hos barnens farfar i Lammhult. Jag hade lagat kesomuffins och libanesiska piroger, Sfeeha. Dom är lätta att göra, fast man måste ha tid eftersom degen kräver ganska lång jäsning. Jag nyper alltid ihop dem till trekanter, men på de flesta bilder jag har sett skall man göra små kvadrater...


SFEEHA

Deg:
1 pkt torrjäst
2,5 dl varmt vatten
1 tsk socker
1 tsk salt
2 msk olivolja
c:a 7 dl vetemjöl

Fyllning:
450 g köttfärs
c:a  100 g hackad lök
c:a 1 dl hackad bladpersilja
3 msk tahina
1 tsk vitlökspasta (3 vitlöksklyftor mosade i mortel)
1 msk granatäpplesirap (molass)
2 tsk tomatpuré
3 msk labneh (eller turkisk yoghurt)
1,5 tsk salt
1 tsk seven-spice
1 tsk krossad sumak
0,5 tsk chilliflakes
1 tsk mynta

Rör ut jästen i vattnet, blanda i salt och socker och låt det stå i 10 min. Blanda i olivoljan. Rör försiktigt i mjölet, en dl i taget, tills allt är blandat. Flytta degen till en oljad bunke, och rulla degbollen så att allt är täckt med ett lager olja. Täck bunken med plastfilm och låt stå ganska varmt 1,5 – 2 timmar.

Blanda köttfärsen, kryddor, lök, persiljan, tahina, granatäpplesirap, tomatpuré, labneh och vitlökspasta i en skål. Man kan även blanda i hackade tomater och rostade pinjenötter om man vill.

Dela degen i valnötsstora bitar och platta ut dem I handen. Kavla ut dem till 8 cm stora cirklar. Lägg ungefär en msk köttfyllning på varje platta. Nyp ihop hörnen till en fyrkant eller trekant. Lägg över på en plåt och pensla med smör. Täck med en kökshandduk och låt vila i 20 min. Grädda i 180 grader i ca 30 min.

Jag bytte ut granatäpplesirapen mot Balsamicocreme, eftersom min var slut. När det gäller seven-spice (sju kryddor) är den från Sevan riktigt bra. Jag gör ibland en egen kryddblandning, som jag lärde mig i Jerusalem, det är en lite generösare variant på seven-spice.


MAMALENAS GENERÖSA SJUKRYDDA 

2 msk mald svart peppar 
2 msk paprikapulver 
2 msk mald spiskummin 
1 msk mald koriander 
1 msk mald kryddnejlika 
1 tskmald muskot 
1 tsk mald kanel 
0,5 tsk mald kardemumma 
0,5 tsk mald kryddpeppar 
0,5 tsk mald ingefära 

Blanda och förvara i tät burk. Rosta den gärna lite i en torr panna när den skall användas.

Inga kommentarer: