14 april 2012

soffhelg


Den här helgen var kall, grå och ganska trist. Då får man kolla på film och mysa. Först kollade vi på Tintin, som Erik gett morfar i födelsedagspresent och sen fortsatte vi vårt Matador-race.


Jag har nämligen köpt hela Matadorboxen till stugan och nu kollar vi på ett par avsnitt varje gång vi är ute, om vädret tillåter. Det är en helt fantastisk serie, som jag ju sett på teve. Men oj vad den håller att se om! Nu har vi hunnit fram till krigsutbrottet och följer våndan hos alla våra vänner i Korsbaek.



Trötta dagar kräver enkel matlagning. Då är ugnspannkaka bra att ta till. Jag gör min med lite mer ägg än de flesta recept, och så har jag lärt mig av matbloggen Smaskens.nu att det är bra att ha i lite bakpulver.

UGNSPANNKAKA

4 dl vetemjöl
6 dl mjölk
7 ägg
1 tsk salt
0,75 tsk bakpulver
50 g smör

Blanda mjölet med bakpulver och häll sen på hälften av mjölken och alla ägg. Vispa till en slät smet. Tillsätt resterande mängd mjölk och salt. Bryn smöret i långpannan i ugnen. Häll sen i smeten och grädda pannkakan mitt i ugnen i cirka 30 minuter i 200°C.



Om man får pannkaka över kan man göra en pannkakslasagne. Jag använder ett av mina lchf-recept och byter ut omeletten mot pannkaka (som jag har delat till tunnare skivor) och varvar den med köttfärssås och toppar med ostgrädde. Gratineras till fin färg!

UGNSOMELETTE MED KÖTTFÄRS

Fyllning:
500 gram köttfärs
salt och peppar
2 st vitlöksklyftor
1 st gul lök
1 burk krossade tomater
1 msk oregano
Ev tomatpuré och tabasco

Botten:
4 st ägg
1 dl grädde
2 msk smör

Täcke:
2 dl riven ost
1 dl grädde
0,5 dl crème fraiche

Hacka lök och vitlök och bryn i stekpanna. Tillsätt köttfärsen och bryn tills den är genomstekt. Salta och peppra. Häll i tomatkrossen och torkad oregano och låt puttra tills vätskan kokat bort. Smaka av med tomatpuré och tabasco om du vill ha det fylligare och starkare.
Vispa äggen med grädde och oregano och häll i en smörad gratängform. Grädda i ugnen i cirka 8-10 min i 200 grader. Ta ut omeletten. Höj värmen till 225 grader.
Fördela köttfärsen i formen. Blanda grädde, crème fraiche och ost i en separat bunke och häll smeten över köttfärsen. Grädda ca 10 minuter eller tills osten smält och den fått lite färg.

Inga kommentarer: