27 maj 2012

bad och vikingar på birka


*** Grattis alla mammor på Mors dag! ***

Det här kortet och kylskåpsmagneten fick jag av mina gullungar idag. (Ema betyder mamma på estniska). Då värmer det lite extra i modershjärtat! ...och man orkar ännu en räcka av morgonkonflikter och trotsiga kvällströtta ungar ;).


Idag hade vi bestämt att det var utflyktsdax. Klara hade önskat Birka, och jag Sandhamn. Men efter att ha konsulterat vädertjänsten och insett att yttre skärgården skulle få 14 grader, ändrade jag mig snabbt. Vi åkte med båt från Stadshuskajen, och hade både frukost- och lunchmatsäck med oss. På båten medföljde även en guide i vikingakläder. Han hette Andreas och var utbildad arkeolog och berättade om saker vi passerade på vår väg ut mot Björkö.


Framme på Birka fattade genast Erik tycke för muséet och kollade på all multimedia och alla fina modeller. Efter en stund var det en guidetur med samma Andreas. Jag och Erik hängde med en halvtimme, men sen tröttnade han och vi gick till lekplatsen. Klara följde med själv på hela turen och kom tillbaka efter ytterligare drygt 40 min och var helt uppfylld av alla roliga historier och intressanta fakta. Lunch intogs sen i den rekonstruerade vikingabyn.


Efter ett dopp i Mälaren gick båten tillbaka samma väg och då somnade Klara i ett hörn efter en spännande dag i solen. Erik lånade min iphone och lyssnade på spotify under resan. Vi kan alla tre rekommendera Strömmas heldagsutflykt till Birka. Fint ordnat och kunniga guider. Har man inte matsäck går det bra att äta på båten, det såg riktigt smaskigt ut!

Inga kommentarer: