26 maj 2012

härlig försommardag

Idag hade vi egentligen tänkt åka och fira KP 120 årSkansen, men barnen och jag kom fram till att det var skönare med en hemmadag. Jag och Klara åt frukost på balkongen för första gången i år och skickade sms-hälsningar till Magnus som är i Finland. Vi läste på om kvällens Eurovisionfinal, där vi förståss kommer att heja på Loreen.


Sen tog barnen över balkongen och byggde tältläger, medans jag grillade kycklingar till kommande utflykter. Jag hade hittat ett intressant recept på en av mina favoritbloggar Öhmans mat och vin som jag ville prova. Det blev supergott både som kycklingklubbor till morgondagens utflykt och filéer som vi skivade till dagens middag, och jag var bara tvungen att skriva ner min variant av receptet.


På eftermiddagen tog vi oss alla fall ner till Söderbysjön för fika och premiärdopp. Dvs barnen badade, inte jag…



ÖHMANS KYCKLING 

1 kg kycklingfiléer/kycklingklubbor 
2 dl turkisk yoghurt 
1 tsk chilliflakes 
2 tsk paprikapulver 
1 tsk harissapulver 
1 tsk salt 
2 msk olja 
2 msk flytande honung 
2 pressade vitlöksklyftor 
Svartpeppar 
flingsalt 

Vispa ihop alla ingredienser förutom salt och peppar. Häll i en plastpåse, lägg ner kycklingen och knyt ihop. Låt vila i ett par timmar. Ta upp kycklingbitarna och lägg i en ugnspanna täckt med folie. Ringla över lite olja, strö över peppar och flingsalt. In i ugnen på 225° i ungefär 30-40 minuter, tills kycklingen fått en kraftig, knaprig stekyta och är lagom genomgrillad. Vänd efter 20 min.


Kvällsuppdatering: Sverige och Loreen vann!!! Och Klara var vaken ända till midnatt och omröstningen var slut...

Inga kommentarer: