8 maj 2012

hemmajobb med bonus


Idag jobbade jag hemma och behövde nått trevligt att muntra upp mig med till fikat. Jag hade som vanligt lite skrumpna limefrukter i en skål. Jag är fenomenal på att hoppa på erbjudanden av typen "Köp 3 för 10:-", och sen glömma bort att använda dem. Men då har jag kommit på en utväg, jag gör limecurd av dem och vips känns allt på topp! Receptet är busenkelt, och skulle man vispa lite för länge över vattenbadet, så att ägget hinner börja stelna, är det bara att sila curden innan man rör ner smöret. Curden passar bra till de hemgjorda tekakorna på bilden.


ENKEL LIMECURD

3 limefrukter
2 ägg
1,3 dl socker
50 g smör

Pressa ur saften ur frukterna. Vispa ägg och socker med elvisp, i några minuter. Använd en skål som tål värme. Tillsätt limesaften. Ställ skålen i en större kastrull med kokande vatten och vispa tills krämen tjocknar. Låt den inte koka, för då skär den sig. Ta ur skålen och rör ner smöret och låt krämen svalna.

Det går bra att byta ut lime mot citron eller en kombo av de båda. Jag har även använt receptet till apelsin, men då behöver sockermängden justeras nedåt, så det inte blir för sött. Och med grapefrukt, så behöver sockermängden justeras uppåt.  

Bilden på limefrukten har jag lånat från fina gratissajten Fotoakuten.

1 kommentar: