10 maj 2012

mumsigt på skansen


Idag var Klara och jag på återbesök på Astrid Lindgrens barnsjukhus för att göra röntgen. Eftersom hon var så duktig och vi var klara redan vid 15-tiden, hämtade vi Erik och åkte till Skansen igen. Vi kollade på Lillskansen i flera timmar eftersom det regnade ute och så fikade vi på Petissan. Erik beställde kardemummakaka och jag blev nostalgisk. Det här är verkligen en kaka från barndomen. Jag letade genast upp mitt recept och bakade det hemma. Mitt originalrecept var anpassat för en rund form, så jag har skalat ner det till en brödform.


KARDEMUMMAKAKA

125 g smör
2 ägg
2 dl socker
1 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk stött kardemumma
2 msk råsocker + 2 krm stött kardemumma

Smält smöret och låt svalna. Smöra och bröa en avlång brödform. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Häll i smöret och mjölken. Blanda vetemjöl, bakpulver och kardemumman och vispa försiktigt i äggsmeten. Häll i formen. Blanda råsocker och kardemumma och strö över smeten. Grädda i nedre delen av ugnen i 175 grader, ca 35 min tills kakan är klar.


Vill man kan man servera den med limecurd blandad med grädde som en supersmarrig efterrätt!

Inga kommentarer: