11 maj 2012

teaterkväll


Magnus hade gett mig ett teaterbesök i födelsedagspresent. Jag valde Gertrude SteinStadsteatern med Gunilla Röör. Det var en fantastisk upplevelse. Pjäsen är en monolog och jag såg den första gången 1986 med Margareta Krook och tyckte väldigt mycket om den. Gunilla Röör gör en mer avskalad version, i en nyöversättning av Bodil Malmsten. Lika bra men annorlunda. Dock dyker alltid versionen av Gertrude Stein från filmen Picassos äventyr när jag tänker på den här tiden... (Youtubeklipp) Lite irriterande för mej, men filmen är himla kul.

Efteråt gick vi på nya Scandic Grand Central och drack drinkar. Jag valde Daiquiri. Den var god, men egentligen tycker jag nog ännu bättre om Margarita. Här kommer därför mina recept för både Daiquiri och Margarita.


DAIQUIRI

5 cl Ljus Rom
3 cl färsk limejuice
2 cl sockerlag 

Häll alla ingredienser i en shaker. Fyll shakern med is och skaka. Sila upp drinken i ett kylt cocktailglas. Garnera med en limeklyfta.


MARGARITA

4 cl Tequila
2 cl Cointreau
2 cl limejuice
0,5 cl sockerlag
salt

Doppa kanten av ett glas i limejuice och sen i salt, så du får en saltkant. Blanda tequila, cointreau, limejuice och sockerlag i en shaker tillsammans med is. Skaka ordentligt och sila upp i glaset.

Inga kommentarer: