18 maj 2012

utflykt till fjällnora


Idag packade vi fikakorgen och begav oss till Fjällnora. Med oss hade vi även grannbarnen Julia och Louisa. Vi kollade på kolarkojan och alla fina djur, lekte, fikade och köpte glass. En riktig toppenutflykt!


Till fredagsmys gjorde vi senare lyxig marängsuisse med jordgubbar, grädde, glass, chokladsås och maränger. Jag föredrar egentligen sega maränger, men till suisse vill jag ha såna där små spröda maränger. Hitills har jag alltid köpt såna, men nu har jag hittat ett toppenrecept som min favvobagare Johan Sörberg skapat.


SPRÖDA MARÄNGER

5 äggvitor
2 dl strösocker
4 dl florsocker

Sätt ugnen på 110 grader. Vispa ihop äggvitan och strösockret på elvispens näst högsta växel. Vispa tills massan inte längre växer. Vispar man för länge eller för häftigt blir den glansig och delar på sig.
Sikta florsockret och vispa sedan ner det i äggsmeten. Lägg upp marängen med en sked eller spritsa på en plåt med bakplåtspapper. Baka tills marängerna är helt genomtorra. Det tar 60-90 minuter.

Inga kommentarer: