4 maj 2012

vårligt fredagsgott


Den här fina affischen finns på Skansens Mekaniska Verkstad. När man läser de olika slagorden inser man att vi människor har tänkt ganska lika under 100 år. Idag är det fredag och jag tänker verkligen glädja mig åt fritiden! Och det skall jag göra med härligt grillade kycklinglår och en kryddig äppelcoleslaw. Recepten tror jag ursprungligen kommer från Jonas Borssén, men jag har ändrat och lagt till för att de skall passa oss.


GRILLAD KYCKLING MED KRYDDOLJA

4 kycklinglår
1 tsk chilipulver
1 tsk paprikapulver
1 tsk kanel
1 tsk oregano
1 tsk farinsocker
1 tsk salt
0,5 tsk socker
1 tsk liquid smoke
1-2 msk olja

Blanda alla ingredienser till oljan, pensla på det på kycklinglåren. Låt gärna ligga någon timme innan grillning. Grilla i ugn 225 grader eller på grillen, tills köttsaften är genomskinlig. Om det är på väg att bli bränt, täck med aluminiumfolie.


ÄPPELCOLESLAW

0,5 dl äppelmos
1 dl turkisk yoghurt
1 msk äppelcidervinäger
1 tsk fänkålsfrö
1 tsk kalonji (lökfrö)
1 krm chilliflakes
peppar och salt
1 syrligt äpple
500 g vitkål

Rosta fänkålsfrö, kalonji och chilliflakes i en stekpanna och mortla dem. Blanda med äppelmos, turkisk yoghurt och vinäger. Smaka av med peppar och salt. Skiva äpplet och strimla kålen. Blanda ordentligt med dressingen och låt stå ett tag. Smaka av innan servering, och tillsätt ev mer salt, kål har en förmåga att smaka osaltat.


Till den här maten dricker jag helst Gewurztraminer, gärna favoriten Hubert Beck. Magnus dricker Beck's öl, så vi har i alla fall namnet gemensamt.

Inga kommentarer: