9 februari 2013

grytornas gryta

 I veckan köpte jag en köksgrej som jag längtat länge efter, nämligen en Le Creuset-gryta. Vi gör ganska mycket långkok och vår gamla emaljgryta har gått sönder och järngrytan ger en metallisk bismak, så fort det är något syrligt i den. Så nu har vi en ny emaljgryta med livstids garanti och stora möjligheter!


Det som fick mig att använda mitt Cervera-presentkort till just denna svarta blanka gryta var bl a en bloggpost på roliga bloggen Shampoo rising. Det och många långa utläggningar hos Matälskaren på Taffel.


En av de första rätterna i denna gryta blev en härligt god kycklinggryta, med smak av Normandie
Comfort food, när det är som bäst.

KYCKLINGGRYTA MED ÄPPELCIDER

1 kyckling
2 msk vetemjöl
salt och peppar
2 msk smör
100 g rimmat sidfläsk
10 smålökar
3 dl torr äppelcider
1 kryddbukett, hopbundet med snöre
(några kvistar timjan o persilja, 1 lagerblad)
1 dl grädde
1 msk persilja

Stycka kycklingen i 8 delar och mjöla, salta och peppra dem. Bryn i till fin färg i en stekpanna i hälften av smöret. Lägg över i en stor gryta. Skär fläsket i små tärningar och skala lökarna. Stek fläsket i stekpannan, lägg ner lökarna när fläsket börjar få färg. Fortsätt steka tills lökarna fått fin färg. Häll över fläsk, lök och cider i grytan och koka upp utan lock. Lägg i kryddbuketten och sätt på locket. Sjud i 30 min. Tillsätt grädde och koka samman utan lock i 10 min. Garnera med persilja och servera med ris eller ett kraftigt surdegsbröd!

Receptet hittade jag i vår pappers-SvD, men det verkar inte finnas på nätet...

Inga kommentarer: