15 mars 2013

kryddig fredagskyckling

Till fredagsmys hemma hos oss får man micropopcorn. Erik är väldigt fascinerad av popcornen, och idag var han tvungen att titta extra noga..


Idag hade jag ingen inspiration för fredagsmiddagen, så jag slängde ut en fråga på twitter vad jag skulle göra med mina kycklinglårfiléer. Jag fick flera svar och ett tilltalade mig extramycket. Nämligen det från Anette som föreslog jerkkyckling. Jag har läst om jamaicansk jerkkrydda, men aldrig prövat. Det var busenkelt och blev så gott!


HUSMORSANS JERKKYCKLING 

600 g kycklinglårfiléer 
4 msk olja 
2 msk soya 
2 msk Cane syrup (Dansukker) 
0,5 lime, saften 
1 tsk torkad Salvia 
1 krm mald kanel 
1 msk muskovadosocker 
1 tsk mortlad kryddpeppar 
3 vitlöksklyftor 
1 krm chili/choklad-krydda (Santa Maria) 
1 krm chilliflakes
1 krm riven muskot 

Blanda ihop alla ingredienser till jerkmarinaden i en plastpåse och lägg ned lårfiléerna där och låt dem ligga och gotta sig i kylskåpet i sin kryddpåse, gärna hela dagen, men det funkar med en timme eller två.

Grilla kycklingen på grill eller i 200 graders ugn i ca 10 minuter eller tills den är helt genomstekt och saften är helt klar när du sticker kycklingen.Koka gärna ihop överbliven marinad till en schysst sås.


Jag serverade med en avokado- och mangosallad och ugnsbakad baguette. Ursprungsreceptet kommer alltså från braiga "Husmorsan" Anette Rosvall, men jag har gjort om det lite...

Inga kommentarer: