28 mars 2013

ovanlig sovplats

Idag började påsklovet. Eftersom det är skärtorsdag gick vi i kvällsmässa i S:t Sigfrids kapell. Den börjar kl 20, så det är numera tradition att barnen somnar innan den är slut. I år medtogs både gosedjur och kudde.


Innan mässan åt vi en god mellanösterninspirerad (persisk/israelisk/marockansk) middag. Jag hade fått ett nytt recept på persisk kebab som jag serverade med marockanska morötter, israelisk rödbetssallad, myntayoghurt och pitabröd.


MAROCCANSKA MORÖTTER

750 g morötter
2 citroner, saften
5 vitlöksklyftor
1 dl bladpersilja
1 msk hel spiskummin
1 tsk harissa
1 dl olivolja
1 msk salt

Skala och slanta morötterna i 1 cm tjocka skivor. Förväll morötterna i saltat vatten några minuter. Spola av morötterna i kallt vatten. Mortla spiskummin. Pressa ur saften från citronerna och blanda med olja, salt, kryddor och hackad persilja. Häll över morötterna. Låt stå kallt i några timmar före servering.

Det här receptet fick jag när jag jobbade i Jerusalem, från en hjälpsam person i ett "hål i väggen-hak" på Jaffa street. I min värld är detta en sallad med lite hetta i, men efter att ha läst Anna Billingtaffel.se, har jag förstått att man kan byta ut harissan mot paprikapulver.


PERSISK KEBAB KUBIDE 

1,2 kg nötfärs 
1 tsk bakpulver 
1 tsk gurkmeja 
1,5 tsk svartpeppar 
1 tsk mald sumak 
1 gul lök, fin riven 
1,5 tsk salt 

Blanda ihop allt till en färs och forma små kebaber. Grilla i cirka 10 minuter på grillen eller i en grillpanna.

Receptet kommer från intressanta bloggen Matmedmera

Inga kommentarer: