3 mars 2013

selknäloppet 2013

Vasaloppssöndag. Kl 14. Selknäloppet. Endast en tävlande kom till start. Men hon var snabb och duktig i spåret! Heja Klara!



Erik vaknade med orden "Jag tror inte jag kommer till start. Jag har lite huvudvärk". Och han gick inte att övertala, datorspelen lockade för mycket. Och eftersom Magnus hängde framför teven hela dagen, kände jag att mina argument om frisk luft och sol, inte riktigt dög...


Och alla fick först traditionsenlig brunch med amerikanska pannkakor och blåbärssylt och sen fika med judiska rugelach-kakor. Ett kärt minne från bageri Marzipan i Jerusalem. Har länge tänkt försöka mig på dem och det här var mitt första försök.



AMERIKANSKA BLUEBERRY RUGELACH

200 g rumstempererat smör 
200 g cream cheese 
2 msk socker 
6 dl mjöl 
0,25 tsk salt 
2 dl finhackade pecannötter 
1 tsk mald kanel
2,5 dl god blåbärssylt 
1 ägg, vispat 

Vispa smör, cream cheese och socker fluffigt. Blanda i mjöl och salt försiktigt. Lägg degen på ett lätt mjölat bakbord och dela i 6 delar. Forma till bollar och plasta in och låt vila i kylskåp 30 min. Värm ugnen till 175 grader C. Lägg bakplåtspapper på två plåtar. Mjöla bakbordet lätt och kavla ut en boll till en cirkel på 20 cm i diameter. Man kan behöva tillsätta lite mer mjöl till degen för att få den smidig. Den skall vara i ”modellerakonsistens”. Bred ut 2 msk sylt, lämna en cm vid kanten. Blanda nötter och kanel. Dela cirkeln i 8 delar. Strö på 2 msk nötblandning. Rulla ihop degen utifrån och in och böj lite som en croissant. Upprepa med resterande degbollar. Placera kakorna med 2 cm avstånd och fyll plåtarna. Pensla med äggvisp och strö lite socker på kakorna. Baka tills de är gyllenbruna, c:a 22 min. Lyft av pappret från plåten direkt så att de svalnar snabbare.

Det här är originalreceptet, men jag hade bara i blåbärssylt och vek ihop fyrkanter som kuvert, för att det var enklare... Tyvärr är det här inte riktigt som Marzipans blåbärsrugelach. Så min jakt efter recept som mer liknar dem fortsätter. Men Magnus sa att det här var de godaste småkakor han nånsin ätit!

Inga kommentarer: