7 juli 2013

min almedalslista

I år var det tredje året som jag besökte Almedalsveckan på riktigt. Jag blir bara mer och mer övertygad om att detta för mig är en mix av kompetensutveckling, nätverkande och skön avkoppling.

Almedalen har utvecklats till ett stort demokratiprojekt med över 20000 besökare till över 2000 evenemang. Det är världens största knytkonferens. Och allt är gratis! Och man skall vara medveten om att det inte finns ett Almedalen, det finns massor. Jag höll mig inom sfärerna bygg, infrastruktur och sociala medier. De politiska reportrarna bevakar det partipolitiska Almedalen. Magnus höll sig i sfärerna kultur och högskola, och bror Jakob bevakade den ideella sektorn. Ibland möts vi, men oftast inte. Utom på luncherna, minglen eller i en gatukorsning. Och förstås vid partiledartalen!

Förutom de blogginlägg jag skrivit, så vill jag även göra en lista som beskriver mitt Almedalen 2013:


Bästa kaffet – Hos SACO inne på Rindi.
Bästa frukosten – Frukostpaketet på Café Amalia.
Bästa wifi – Kunskapshuvudstaden i Donnerska trädgården.
Bästa laddplats – Bloggplats H12.
Snyggaste montern – Bort med machokulturen i Byggbranschen, byggbod i hamnen.
Bästa gratislunchen – Fastighetsbranschen i Almedalen, Supper.
Mest tänkvärda – Sitt med Dawit.
Mest starstruck – Att få lyssna på Joppe Pihlgren, Palorado, fastighetsbranschen.
Coolast – Maria Pleiborn, WSP, som körde Harley till Mäklarsamfundets seminarium.
Bäst godis – Kommunals jordgubbar.
Roligast giveaway – 3D-utskrivna partiledarhuvuden hos Almega.
Mest udda – Medierna i P1:s provisoriska studio i vårt hus.
Bästa boendet – Hasselkollektivet.
Bästa webb-tv – Godmorron Almedalen, JMW.
Bästa dealen – Kusinrabatt på H10.
Roligaste minglet – Proseccovänstern hos Jenny och Sten.
Mest oväntade – Att pappa Göran blev ett Almedalsproffs på 24 h.
Bästa nyordet – Bjudladda. Kreddar Petter Karlsson, FKDV för detta ord.
Mest spännande – Stockholm 2070, Sweco, MTR och Skanska.
Mesta snutfika - Glaserade donuts på Lantmäteriets seminarium om strandskydd.
Paus för själen - Nikodemussamtalen i Domkyrkan.

Inga kommentarer: