28 april 2014

husmanskost till middag


Idag har jag kokat lingonsylt och stekt potatisplättar. Världens bästa middagsmat. God, enkel och ett bra sätt att ta hand om rester. Jag lärde mig av min farmor att man kunde blanda potatismos och pannkakssmet och grädda potatisbullar av det. Idag gjorde jag plättar av rotmos istället, funkar precis lika bra!


POTATISPLÄTTAR

5 dl potatismos
3 ägg
2 dl mjöl
1 dl mjölk
Salt och peppar

Vispa ihop alla ingredienser. Låt stå 10 min och svälla. Stek plättar i medelvarm panna. C:a 3 min på varje sida.

På hösten antingen plockar jag själv eller köper ett antal kilo lingon på torget. Sen fryser jag in dem i 500-gramspåsar. Och så kokar jag sylt vartefter det går åt. Klart utrymmesbesparande.


LINGONSYLT PÅ FRYSTA BÄR

500 g frysta lingon
400 g syltsocker
1 tsk vaniljsocker

Häll de frysta bären i en kastrull. Värm på spisen och sära på bären efterhand. Inget extra vatten behövs. När bären tinat, låt dem koka i 10 min. Rör då och då, så att det inte fastnar i botten. Ta från värmen och häll i syltsocker och vaniljsocker under omrörning. När sockret är utrört sätt grytan på spisen igen för att koka upp. Sänk värmen och låt sjuda ca 5-6 min.

Blogginlägg 59 av 100. #blogg100

Inga kommentarer: