1 april 2014

min kärlek till poddar

Jag är poddberoende. Jag har slutat läsa/lyssna på böcker eller musik på mina resor, promenader och gympass. Numera lyssnar jag alltid på poddar. Först var det SR:s utbud som lockade, men efterhand har entusiasterna som vill förmedla något till mig blivit mina favoriter. Jag har tidigare skrivit om två bra poddar, Staden som är ett samtal som stadsbyggnad och Picki, matgeek och poden där det pratas mat.


Så jag är naturligtvis extra glad när mitt jobb Svensk Byggtjänst drar igång en egen podd med namnet Snåret. Den skall handla om den snåriga byggprocessen och bygger på rundabordssamtal som Emma Jonsteg VD på Utopia Arkitekter leder. Till att börja med blir det tre program som spelas in på Nordbygg, som börjar idag. Jag har bara hört det första förprogrammet, men det känns väldigt bra.

Följ fortsättningen på Snårets facebooksida


En annan podd som också rör sig runt ett bord är historielektionen Den blå hästen, där Malin Åkersten Triumf pratar Europas historia med sin pappa Ulf och mamma Ulla. Väldigt trevligt och lärorikt, när ett land i taget beskrivs, och inte på något sätt tråkigt. 

Bra intervjubaserade poddar finns det inte lika många av, men här är mina favoriter Värvet, där Kristoffer Triumf i över två år intervjuat en hel rad intressanta människor och Smakademin, där matpersonligheter intervjuas av Per FT Nilsson.

Blogginlägg 32 av 100. #Blogg100

1 kommentar:

Olga T sa...

Spännande tips! Staden är onekligen intressant. Är fascinerad över att att man kan berätta om en stad ur så många olika perspektiv. Arkitektur, samhällsplanering, logisitik, sysselsättning, bostäder, historia, nöje, religion......osv. och allt har en betydelse. Gillar det skarpt. Lyssnade senast på Köpenhamn.