13 maj 2014

en smörig tisdag

Jag kör lite kokbokstema den här veckan. I går lagade jag middag ur Hirams kokbok och idag blir det lemoncurd från Johan Hedbergs fina bok Smör - Kärna, bryna, baka.


Det är en fantastiskt snygg bok, där jag har spanat in många recept jag vill laga. Som min svägerska Cecilia sa när hon fick se den ”Den här inbjuder ju till matlagning, till skillnad från de flesta nya kokböcker som kommer ut”. Flera av maträtterna har jag ju hört Johan prata om i sin podd, så det skall bli spännande att laga dem.

Det var slut på apelsinmarmeladen här hemma, och eftersom apelsinerna inte är lika fina längre, tänkte jag att lemoncurd kunde vara gott. Det här receptet innehåller brynt smör, som ger curden det där lilla extra!


BRYNT SMÖR-LEMON CURD

100 g smör 
1,75 dl citronsaft 
2,5 dl strösocker 
2 st ägg 
2 st äggulor 

Bryn smöret och låt det svalna. Ta bort det vita ytskiktet med en sked. Pressa citronerna, se till att inga småkärnor följer med. Hetta därefter upp citronsaft och socker så att sockret löses upp. Blanda i det brynta smöret och koka upp. Ta av från värmen och låt svalna 10 minuter. Vispa äggen så de blandas. Häll under konstant vispande citronsmöret i en fin stråle ner i äggen. Häll tillbaka allt i kastrullen och värm upp på medelvärme under långsam omrörning. När curden tjocknat och skummet på ytan är borta är den lagom varm (c:a 83 grader). Låt den inte koka eftersom det då blir äggröra av allt. Håller sig minst 1 vecka i kylen.

Om jag är rädd för att inte hinna äta upp curd jag har gjort, brukar jag frysa in och använda som tårtfyllning eller liknande.

Johan är en bra receptmakare och en god instruktör, förra sommaren var jag med om att facebookbaka med honom. Superkul! Hoppas att det blir fler gånger.


Eftersom jag förbeställde boken har jag fått boken som en pdf. Kolla in den och om du gillar den, köp boken. Det är den värd!

Blogginlägg 74 av 100. #Blogg100

Inga kommentarer: