16 maj 2014

lite italienskt så här till fredagen

I dag stack jag till Kungsholmen på lunchen för att kolla in Ostgaraget dvs Wijnjas grossistlager. Det ligger högt upp på Bergsgatan (24), och är lite otillgängligt. Jag har hört talas om det, men aldrig varit där. Vilken miss!


Det var ju helt fantastiskt! Massor av ostar och andra delikatesser. Jag samlade snabbt på mig en korg absolut nödvändiga inköp. Min vän olivoljedrottningen Lotta stod i dag och visade sina tre olika balsamicosorter hos dem, eftersom de bestämt att ta in dem i sitt sortiment.

Häromdagen var det ett dessutom ett väldigt trevligt reportage om Wijnjas i SvD.


Lotta som främst jobbar med oljor från kalabrien inspirerade mig att ta fram dagens favoritkokbok. En supersnygg bok om maten från Amalfikusten! Wild rosemary & lemon cake och laga en schysst pasta. 


PASTA MED RÄKOR

300 g fusillipasta
400 g cannellibönor
0,5 dl olivolja
0,5 röd chilli
1 vitlöksklyfta
salt&peppar
2 dl skalade räkor
1 dl vitt vin
10-15 mintblad
en klick smör

Koka pastan. Häll av vätskan ur bönburken. Häll oljan i en stekpanna och lägg i finhackad chilli och vitlök. Stek en liten stund, men låt de inte bli brända. Lägg i bönorna. När bönorna nästan börjar fastna i botten, lägg i räkorna och häll på vinet. Koka ihop i 3-4 minuter. Smaka av med salt&peppar och häll i de finhackade myntabladen. Rör ner en klick smör. Häll i den avrunna pastan och lite av pastavattnet. Blanda ordentligt och servera direkt!



Jag har redan tidigare bloggat om en kaka ur den här boken.

Blogginlägg 77 av 100. #Blogg100

1 kommentar:

BP sa...

Nu förstår jag varför du var så fint klädd idag;-)