24 juni 2014

fotbollsfest

I går kväll hade vi fotbollsfest. Vi kollade på Chile-Holland tillsammans med några kompisar. Jag hade bakat empanadas till allihopa, och till det dracks det chilenskt vin och holländsk öl. Toppengott och trevligt. Mitt recept är egentligen på argentinska empanadas, men efter lite googlande insåg jag att det är samma smaksättning i Chile. 


Anders och Katarina är med i samma VM-tips som vi, och det går lika dåligt för dem. Men vi är alla överens om att det är roligare med VM när man har tippat. Cor och Malin hade med sig barnen och en massa fina holländska supporterprylar, så det livade upp matchen och tillställningen. Holland vann till slut välförtjänt, efter en seg första halvlek.


Cor som jag har känt sen början på 90-talet, är från Holland och hade i uppgift att baka något holländskt till efterrätt. Och det gjorde han med den äran, en riktigt maffig äppeltårta. Den var supergod och passade bra till vaniljsås.


LYXIG APPELTAART

Degen
350 g mjöl
2 tsk bakpulver
0,5 citron, zest
1 krm salt
1 tsk vaniljsocker
175 g strösocker
1 ägg
250 g smör

Fyllningen
125 gr mandelmassa
1 ägg 
5 till 6 stora äpplen, skalade och klyftade
2 tsk kanel
(3 msk vaniljsåspulver)
2-4 msk råsocker
60 gr russin

Lägg alla ingredienser till degen i en skål och knåda till en sammanhängande deg. Knåda inte mer än som behövs för att få ihop en boll. Packa in degen i plastfolie och låt den vila i minst 1 timme i kylen.

Värm ugnen till 175 ° C. Smörj en form (diameter på 24 centimeter) med smör och täck botten med en bit smörpapper. Kavla ut 3/4 av degen tunt. Täck formens botten och sidor med den.

Vispa upp ett ägg, blanda hälften med mandelmassan och bre ut den på botten. Lägg äppelklyftorna i en skål och blanda med kanel, socker och ev vaniljsåspulver. När allt är väl blandat, tillsätt russin och lägg alltihop i pajformen. Pressa ihop äppelfyllningen ordentligt. Kavla den återstående degen och skär strimlor. Lägg dem i ett rutmönster. Pensla degen med resten av det uppvispade ägget och baka pajen i 70- 80 minuter tills den är gyllenbrun. Om toppen av kakan hotar att bli för mörk, täck den med en bit aluminiumfolie.

Låt kakan svalna helt innan du tar ur den ur formen. Pudra med florsocker och servera med vispad grädde eller vaniljsås.

2 kommentarer:

Olga T sa...

Men oj vilken fest! Ser ju både trevligt och riktigt smarrigt ut! Jag har inte tippat men har nu Holland som mitt favoritlag. Njuter av att se dem spela!
Tack för hälsningen. Jag och BP hade så trevligt i Skybaren.

Olga T sa...

Hej där! Nu är jag lite sugen på Appeltaart efter att ha varit i Tyskland. Har du receptet?