3 mars 2015

jag är muminmamman

 

I helgen spelade vi muminspelet. Det är en favorit när vi är på landet. Jag har tidigare i mitt liv sett på mig själv som både lilla My och Too-ticki, men med åren insett att jag nog kanske mest är Muminmamman...


Så här skriver wikipedia om henne: "Muminmamman besväras inte av småsaker. Hon symboliserar den lugna källan och kan alltid få Mumintrollet och hans vänner att känna sig trygga, men låter samtidigt Mumintrollet själv upptäcka världen och lära sig av sina misstag. 
I handväskan finns diverse föremål som kan behövas i oväntade situationer, till exempel ståltråd, magpulver och karameller. I Trollkarlens hatt tog figurerna Tofslan och Vifslan väskan som sin sovplats. Muminmamman antog att någon skurk var ansvarig men när Tofslan och Vifslan lämnade tillbaka den då de insåg hur upprörd hon blev, trodde hon att de hade hittat den och ordnade en stor fest i deras ära."

Jag gillar den praktiska, pragmatiska, jordnära men ändå drömmande mamman. Hon vill alla väl, men glömmer ändå inte sig själv och sina behov. 

Hon är bra på att slänga ur sig fina citat som till exempel detta: "Jag ska nog laga kaffe, sa mamman. Jag sitter bara här och känner efter en liten stund."

Eller det här, min favorit: "Allting som är trevligt är bra för magen!"



"Så underligt, tänkte mamman bekymrat. Så underligt att folk kan bli melankoliska och arga av att ha det bra. Men är det så, så är det så. Och då är det väl bäst att börja om från andra ändan."

Blogginlägg 3 av 100 i #Blogg100

Inga kommentarer: