18 april 2015

grekiska biffar med twitterkompis


Det här året är fullt av "första gången". Jag måste igenom alla helger och liknande för första gången efter separationen. Men det finns också en massa tillfällen som jag skapar själv, för att jag vill utforska vem jag är och vad jag vill med mitt framtida liv. Ett sådant är att lära känna nya  människor. Det är inte så att jag på något sätt lider brist på vänner, men jag är nyfiken på nya personer. Och jag vill våga vidga mina cirklar. Igår var ett sånt tillfälle. Jag åt middag med en tjej jag bara pratat med på twitter. Vi hade det väldigt trevligt och hittade många gemensamma intressen. Kul!


Vi gick på utmärkta restaurang Maestro på Ringvägen. Jag åt en av mina favoriter, bifteki med feta. En rätt jag gör hyfsat ofta hemma. Men insåg att jag aldrig lagt ut receptet för...

BIFTEKI MED FETAOST

600 g lammfärs
0,5 dl grovhackade kärnfria gröna oliver
1 liten rödlök, finhackad
1 dl öl
0,5 dl färsk, hackad oregano
1 tsk kanel
salt & svartpeppar
150 g fetaost i bitar
Olivolja

Blanda färsen med oliver, öl, lök, oregano, salt och peppar. Forma fyra stora biffar (eller 8 små). Gör en skåra med tummen och placera en bit fetaost där innan du stänger igen den ordentligt. Stek dem några minuter i olivolja för att få färg. Stoppa sen in i ugnen på 200 grader i 10 minuter.

Servera med klyftpotatis, tsatsiki, melizanosalata och citronklyftor.


Jag gillar mat från hela medelhavet, och grekisk mat är inget undantag. Många goda mezerätter och utmärkta grillspett tex. Och ouzo... Mat för en ljummen kväll på balkongen. Snart så är vi där!


Blogginlägg 49 av 100 i #Blogg100.

Inga kommentarer: