7 april 2015

på väg mot 5 km...


I juni skall jag springa 5 km. Jobbet har samlat ihop ett gäng som skall delta i Blodomloppet. Eftersom jag inte springer under vinterhalvåret är det alltid en utmaning att komma igång på våren. I år ska jag följa min kompis Annikas schema. Det är den variant som genom åren funkat bäst, och det var det som en gång i tiden fick mig att börja gilla löpning. En mjukstart, men funkar ändå långsiktigt.

Lär dig springa 5 km på 6 veckor.

VECKA 1
Måndag: Gå lugnt 5 min, löp 2 min. Ta en kort paus, vänd om och upprepa på hemvägen.
Tisdag: Promenera 30 min.
Onsdag: Vila.
Torsdag: Gå lugnt 5 min, löp 2 min. Ta en kort paus, vänd om och upprepa på hemvägen.
Fredag: Gå lugnt 5 min, löp 3 min. Vänd om och gå hem.
Lördag: Ta en stilla och lugn promenad.
Söndag: Gå lugnt 5 min, löp 3 min. Ta en kort paus, vänd om och upprepa på hemvägen.

VECKA 2
Måndag: Ta en promenad på minst 30 min i rask takt.
Tisdag: Gå 5 min, löp 4 min. Vänd om. Gå 5 min och löp 4 min.
Onsdag: Ledig! Var det någon som nämnde filmkväll? Det är vältjänt.
Torsdag: Gå i 3 min, löp i 4 min. Ta en kort paus, vänd om och löp i 4 min och gå i 3 min.
Fredag: Gå lugnt 5 min, löp 4 min. Vänd om och upprepa på hemvägen.
Lördag: Ta en promenad på minst 45 min. Ta i ordentligt.
Söndag: Ledig. Skäm bort dig själv. Du är på god väg.

VECKA 3
Måndag: Gå 5 min. Löp 4 min. Vänd om och upprepa på hemvägen.
Tisdag: Gå 3 min, löp 4 min. Ta en kort paus. Vänd om, löp 4 min och gå 3 min.
Onsdag: Ta en promenad på minst 30 min. Ta i ordentligt.
Torsdag: Ledig! Nu är du på god väg!
Fredag: Gå 2 min, löp 5 min. Ta en kort paus, vänd om, löp 5 min och gå 2 min.
Lördag: Ledig. Va nöjd, nu går det snabbt framåt!
Söndag: Ta en promenad på minst 45 min, gärna så att svetten lackar.

VECKA 4
Måndag: Gå 2 min, löp 5 min. Ta en kort paus. Vänd om och löp 5 min och gå 2 min.
Tisdag: Gå 1 min, löp 5 min. Håll 1/2 min paus, vänd om, löp 5 min, gå 1 min.
Onsdag: Ledig! Idag är det förbjudet att motionera, du måste slappna av.
Torsdag: Gå 1 min, löp 7 min, gå 2 min, löp 7 min. Vänd om och gå hemåt i raskt tempo.
Fredag: Löp 15 min i lugnt tempo, vänd om och gå hem.
Lördag: Dax att löpa 2,5 km i sträck och eftersom du går hem, är din runda är nu uppe i 5 km!
Söndag: Ta en lugn och stilla promenad. Bestäm själv hur lång.

VECKA 5
Måndag: Löp 7,5 min, vänd om – INGEN PAUS – och spring 7,5 min hemåt.
Tisdag: Ta en lugn och stilla promenad på en halvtimme.
Onsdag: Löp 10 min, vänd om och löp 10 min hem. Ingen paus.
Torsdag: Ledig! Skäm bort dig själv, du har snart nått ditt mål!
Fredag: Promenera 1 tim.
Lördag: Löp 15 min i lugnt tempo. Vänd om, gå och löp växelvis hemåt.
Söndag: Slappna av!

VECKA 6
Måndag: Löp 11 min. Vänd om – INGEN PAUS – och löp 11 min hem.
Tisdag: Ta en lugn och stilla promenad på 30 min.
Onsdag: Löp 12 min, vänd om och löp 12 min hem. Ingen paus.
Torsdag: Ledig. Gör så lite som möjligt, men beröm dig själv så mycket du kan.
Fredag: Promenera mellan 1/2 och 1 timme.
Lördag: Löp en liten runda i lugnt tempo och bara njut!
Söndag: Löp 5 km. Du har idag nått ditt mål!


Jag vet varje år, att det är lite tungt i början, men att jag efter ett tag verkligen gillar att komma ut i reservatet och ta ut stegen. Särskilt i år ser jag fram emot det, eftersom det är ett utmärkt sätt att rensa hjärnan. Kan behövas både barn- och obarnveckor.


Blogginlägg 38 av 100 i #Blogg100.

Inga kommentarer: